Hielspoor

Hielspoor

Bij pijn aan je hiel is de kans aanwezig dat je last hebt van hielspoor. Onder je voet loopt een brede pees, de voetzoolpees (plantar fascia), die de voorvoet met de hiel verbindt. De plek waar deze pees aan het hielbeen vastzit, kan bij overbelasting pijn gaan doen. We noemen dat hielspoor. Hielspoor is de meest voorkomende pijnklacht aan de hielen en komt vooral voor bij mensen boven de 40 jaar.

 

Wat is er bij hielspoor aan de hand?

Bij hielspoor kan er sprake zijn van een verkalking op de plek waar het hielbot aan de pees verbonden zit. Door deze peesblessure wordt het lastiger om je voet te kunnen buigen en strekken. En je voelt een felle, scherpe pijn onder je voet (tegen je hiel aan) wanneer je er op staat of loopt. In rust stopt de pijn vrijwel direct.

 

Pijnklachten bij hielspoor

Bij hielspoor zijn de pijnklachten er:

  • bij staan, lopen / sporten
  • vooral bij het opstaan in de ochtend en na langdurig zitten
  • soms wanneer je met blote voeten op een harde ondergrond loopt
  • wanneer je op de zere plek onder je hiel drukt

 

Hielspoorklachten ontstaan meestal geleidelijk. De klachten kunnen geen kwaad, indien je je voet matig belast en voorzicht bent met explosief sporten. De ergste pijn gaat meestal binnen 1 tot 4 maanden vanzelf over.

 

Oorzaken van hielspoor

Vaak is een verhoogde belasting op de peesplaat onder de voet de oorzaak. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je:

  • meer bent gaan (hard)lopen
  • meer bent gaan springen, bij sporten zoals tennis, volleybal of touwtje springen
  • verkeerd schoeisel draagt

 

Om de oorzaak te achterhalen zal de fysiotherapeut alle betrokken spieren, gewrichten en banden onderzoeken. Ook kijkt de fysiotherapeut naar de stand van je voeten. Een verkeerde stand van de voeten kan namelijk ook leiden tot hielspoor. Bij overgewicht is de kans op hielspoor ook groter.

 

Wanneer naar de fysiotherapeut?

Omdat de pijn in veel gevallen niet constant aanwezig is, ondernemen mensen meestal pas actie als de pijn te hevig is. De blessure kan dan nog wel verholpen worden door fysiotherapie, maar het herstel duurt dan wel langer. Het is dus verstandig om bij pijn aan je hiel tijdig aan de bel te trekken en een bezoek te brengen aan je huisarts of fysiotherapeut. Dan ben je ook sneller van je klachten af!

 

Fysiotherapie bij hielspoor

Tijdens fysiotherapie versterk je de rest van je voet, zodat de belasting op je hiel gelijkmatiger wordt verdeeld. De behandeling zal gericht zijn op het verbeteren van de stand van de voet, waardoor de klachten op lange termijn niet terugkomen. Met behulp van echografie kan de fysiotherapeut vaststellen of er sprake is van kalkafzetting, of van een verdikte pees/spier of sprake van een peesonsteking. Hierdoor kan de fysiotherapeut een gericht behandelplan op maat maken, waardoor het herstel zo spoedig mogelijk verloopt. Naast de behandeling zal de therapeut ook adviezen aandragen, zoals huiswerkoefeningen, wat bijdraagt aan het herstel van de kwetsuur.

 

Samenwerking met Podotherapie Haitink

Als je hielspoorklachten hebt, kunnen steunzolen ook prettig zijn en bijdragen aan het herstel. Dan is het goed om te weten dat wij nauw samenwerken met Podotherapie Haitink.

 

Tips van onze fysiotherapeut

Ervaar je beginnende pijnklachten aan je hiel?

  • Probeer dan bij overgewicht af te vallen.
  • Probeer dan te blijven bewegen, maar neem rust bij pijn.
  • Draag goede schoenen en gebruik tijdens het sporten goed passende schoenen met een schokdempende zool.
  • Probeer tijdens het sporten tijdelijk minder zwaar te trainen en bouw je training geleidelijk op.
  • Probeer tijdelijk een andere sport, zoals zwemmen of fietsen om je voet minder te belasten.
  • Vermijd tijdelijk sporten op een harde ondergrond en snelle sprints en springen.

 

Is de pijn steeds meer aanwezig en wordt de pijn heviger? Maak dan een afspraak met één van onze fysiotherapeuten!